LPP-Textilslöjd stickning åk 5
Under några lektioner kommer vi att arbeta med garntekniken
stickning i ämnet slöjd. Du kommer att få träna på grunderna i stickning: löp-ögla,
uppläggning, räta maskor och att maska av maskor.
Övergripande mål/förmågor i ämnet
|
• formge
och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap,
verktyg och hantverkstekniker,
• välja
och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och
utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
•
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av
slöjdspecifika begrepp, och
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella
uttryck.
|
Det här kommer du att utveckla
|
I arbetsområdet stickning kommer du
att få möjlighet att utveckla din förmåga att:
Använda garn och stickor
Arbeta efter en arbetsbeskrivning
Arbeta med olika material och
redskap
Arbeta med färger och former
Planera, beskriva och bedöma ditt
arbete i ord och bild
|
Undervisning/Arbetssätt
|
För att få möjlighet att lära dig
det här ska du på lektionerna:
Träna på grunderna i stickning: göra
en löp-ögla, lägga upp maskor, sticka räta maskor och maska av maskor.
Följa olika arbetsbeskrivningar,
muntliga, skriftliga och/eller från slöjdlexikon på datorn.
Välja lämpliga material och redskap
till ditt arbete
Sticknings betydelse förr och nu
Beskriva arbetsprocessen och värdera
ditt arbete
|
Bedömning
|
I arbetsområdet stickning bedöms på
vilket sätt du kan:
Planera ditt arbete
Använda garn och stickor
Följa olika arbetsbeskrivningar
Välja lämpliga material och redskap
Beskriva arbetsprocessen och värdera
ditt arbete
Du kommer att bedömas under arbetets
gång genom att läraren lyssnar på dig, ser hur du arbetar och tittar på det
du har gjort.
Viktiga begrepp: stickor,
garn, löp-ögla, uppläggning, räta maskor, avmaskning.
|
Under några lektioner kommer du att arbeta med arbetsområdet återbruk i ämnet slöjd. Du kommer att få tillverka ett nytt föremål av tyglappar. Du kommer att få träna på att använda olika tekniker, redskap, maskiner och material. Vi kommer att prata om vilken betydelse färg, form och funktion har för det slutliga resultatet.
Övergripande mål/förmågor i ämnet
|
• formge
och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap,
verktyg och hantverkstekniker,
• välja
och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och
utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
•
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av
slöjdspecifika begrepp, och
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella
uttryck.
|
Det här kommer du att utveckla
|
I arbetsområdet återbruk kommer du
att få möjlighet att utveckla din förmåga att:
·
Använda symaskinen
·
Arbete efter en arbetsbeskrivning
·
Framställa föremål av återvunnet
material
·
Arbeta med färg, form och funktion
·
Planera, beskriva och bedöma ditt
arbete i ord bild
|
Undervisning/Arbetssätt
|
För att få möjlighet att lära dig
det här ska du på lektionerna:
·
Göra en planering i ord och bild på
vad du ska göra
·
Utföra ett slöjdarbeta med hjälp av
återvunnet material
·
Följa olika arbetsinstruktioner
muntliga och skriftliga.
·
Välja lämpliga material och redskap
till ditt arbete
·
Återbruks betydelse förr och nu
·
Beskriva arbetsprocessen och värdera
ditt arbete
|
Bedömning
|
I arbetsområdet återbruk bedöms på
vilket sätt du kan:
·
Planera ditt arbete
·
Använda symaskinen
·
Följa olika arbetsbeskrivningar
·
Välja lämpliga material och redskap
·
Beskriva arbetsprocessen och värdera
ditt arbete
·
Du kommer att bedömas under arbetets
gång genom att läraren lyssnar på dig, ser hur du arbetar och tittar på det
du gjort.
·
Viktiga begrepp: lappteknik,
symaskin, sömsmån, tvärnåla, trådrakt, sicksack och rak-söm.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar