Skogsbo skolas
slöjdmatris
|
|||
Syfte
utifrån Lgr-11
|
Nivå 1
|
Nivå 2
|
Nivå 3
|
Du
kan formge och framställa enkla föremål i olika material utifrån olika
instruktioner och du kan hantera olika redskap och verktyg på ett säkert
sätt.
|
Kommer
med få egna idéer, kopierar ofta andras idéer i slöjdplaneringen
|
Kommer
oftast med egna idéer, utvecklar tidigare idéer i slöjdplaneringen
|
Kommer
alltid med egna idéer och förslag i slöjdplaneringen. Vidareutvecklar och
sätter personlig prägel på arbetet.
|
Behöver
mycket stöd med att läsa och följa arbetsbeskrivningar och instruktioner
|
Klarar
till viss del att läsa och följa arbetsbeskrivningar och instruktioner
|
Klarar
att läsa och följa arbetsbeskrivningar och instruktioner på ett bra sätt
|
|
Kan
ibland hantera verktyg och redskap på ett ändamålsenligt och säkert sätt
|
Kan
oftast hantera verktyg och redskap på ett ändamålsenligt och säkert sätt
|
Kan
alltid hantera verktyg och redskap på ett ändamålsenligt och säkert sätt
|
Du
kan välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med
arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter
|
Jag
kan ibland göra vissa moment själv.
|
Jag
provar själv innan jag ber om hjälp
|
Jag
vet i stort sett alltid hur jag ska göra
|
Jag
förstår ibland varför jag gör olika moment i slöjden och kan till viss del
motivera mina val.
|
Jag
förstår oftast varför jag gör olika moment i slöjden och kan ibland motivera
mina val.
|
Jag
vet för det mesta varför jag gör olika moment och kan motivera mina val
|
|
Jag
har svårt att komma ihåg vad jag ska göra från en lektion till nästa
|
Jag
behöver start hjälp på lektionen men jobbar sen på självständigt.
|
Jag
vet för det mesta vad jag ska göra från en lektion till nästa
|
|
Jag
tänker ibland på att hushålla och att återanvända material
|
Jag
tänker oftast på att hushålla och att återanvända material
|
Jag hushåller alltid med material och
återanvänder så mycket det går.
|
Du
kan analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av
slöjdspecifika begrepp
|
Jag
behöver ibland hjälp att skriva mina utvärderingar. De innehåller få ord och
korta meningar
|
Jag
behöver hjälp att komma igång med mina utvärderingar, men arbetar sedan på
självständigt
|
Jag
skriver självständigt mina utvärderingar och kan tala om hur arbetet gått och
varför.
|
Jag
kan några få ”slöjdord”
|
Jag
kan namnen på flera olika verktyg, redskap och material i båda slöjdarterna.
|
Jag
kan använda rätt ord för verktyg, redskap och material när jag pratar och
skriver om mitt arbete.
|
|
Jag
behöver påminnas om att mina val påverkar resultatet.
|
Jag
förstår ibland att mina val påverkar resultatet
|
Jag
förstår för det mesta att mina val påverkar resultatet
|
Tolka
slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
|
Jag
är med på lektionerna och deltar ibland i diskussioner.
|
Jag
deltar med litet engagemang i diskussioner och bidrar ibland med egna åsikter.
|
Jag
deltar i diskussioner och bidrar med egna åsikter.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar