Lpp åk 4

                                   
                          LPP-Textilslöjd virkning åk 4-6

Under några lektioner kommer vi att arbeta med garntekniken virkning i ämnet slöjd. Du kommer att få träna på att lära dig grunderna i virkning: löp-ögla, luftmaskor och fasta maskor.

Övergripande mål/förmågor i ämnet
• formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
• välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
• analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Det här kommer du att utveckla
I arbetsområdet virkning kommer du att få möjlighet att utveckla din förmåga att:
·         Använda garn och virknål
·         Arbeta efter en arbetsbeskrivning
·         Arbeta med olika material och redskap
·         Arbeta med färger och former
·         Planera, beskriva och bedöma ditt arbete i ord och bild

Undervisning/Arbetssätt
För att få möjlighet att lära dig det här ska du på lektionerna:
·         Göra en planering i ord och bild på vad du ska göra
·         Träna på grunderna i virkning: göra en löp-ögla, virka luftmaskor och fasta maskor
·         Följa olika arbetsbeskrivningar, muntliga, skriftliga och/eller från slöjdlexikon på datorn.
·         Välja lämpliga material och redskap till ditt arbete
·         Virknings betydelse förr och nu
·         Beskriva arbetsprocessen och värdera ditt arbete
Bedömning
I arbetsområdet stickning bedöms på vilket sätt du kan:
·         Planera ditt arbete
·         Använda garn och virknål
·         Följa olika arbetsbeskrivningar
·         Välja lämpliga material och redskap
·         Beskriva arbetsprocessen och värdera ditt arbete
·         Du kommer att bedömas under arbetets gång genom att läraren lyssnar på dig, ser hur du arbetar och tittar på det du har gjort.
Viktiga begrepp: virknål, garn, löp-ögla, luftmaskor och fasta maskor 





                                 LPP-Textilslöjd symaskinen åk 4
Du kommer att under en period att lära dig hur man använder symaskinen på ett säkert sätt. Du kommer att få träna olika sömmar och lära dig något om symaskinens funktioner. I slutet av perioden får du göra ett symaskinsprov.
Övergripande mål/förmågor i ämnet
• formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
• välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
• analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Det här kommer du att utveckla
I arbetsområdet symaskinen kommer du att få möjlighet att utveckla din förmåga att:
·         Arbeta med symaskinen
·         Arbeta efter arbetsinstruktioner
·         Använda olika sömmar på symaskinen
·         Sätta ihop olika färger, former och material
·         Planera, beskriva och värdera ditt arbete

Undervisning/Arbetssätt
För att få möjlighet att lära dig det på lektionerna kommer vi att göra följande:
·         Du lär dig styra, trä i tråd, och olika inställningar på symaskinen
·         Du startar med att sy raka och svängda former, vända i hörn med nålen nere
·         Du tränar på att sy rak-söm, sicksack samt backa och fästa
·         Du ritar en skiss, tittar på olika material och syr ett enkelt föremål
·         Lyssnar på och följer instruktioner
·         Dokumenterar ditt arbete i ord och bild

Bedömning
I arbetsområdet symaskinen bedöms på vilket sätt:
·         Du kan använda symaskinen
·         Du kan följa en arbetsinstruktion
·         Du kan dokumentera ditt arbete i ord och bild
·         Du kommer att bedömas under arbetets gång genom att läraren lyssnar på dig, ser hur du arbetar och tittar på det du gjort.
Viktiga begrepp: symaskin, över och undertråd, spole, pressarfot, handhjul, sicksack, rak-söm, backknapp, sömsmån, tvärnåla och symaskinsnål.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar