Under några lektioner kommer vi att arbeta med garntekniken
virkning i ämnet slöjd. Du kommer att få träna på att lära dig grunderna i
virkning: löp-ögla, luftmaskor och fasta maskor.
Övergripande mål/förmågor i ämnet
|
• formge
och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap,
verktyg och hantverkstekniker,
• välja
och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och
utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
•
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av
slöjdspecifika begrepp, och
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella
uttryck.
|
Det här kommer du att utveckla
|
I arbetsområdet virkning kommer du
att få möjlighet att utveckla din förmåga att:
·
Använda garn och virknål
·
Arbeta efter en arbetsbeskrivning
·
Arbeta med olika material och
redskap
·
Arbeta med färger och former
·
Planera, beskriva och bedöma ditt
arbete i ord och bild
|
Undervisning/Arbetssätt
|
För att få möjlighet att lära dig
det här ska du på lektionerna:
·
Göra en planering i ord och bild på
vad du ska göra
·
Träna på grunderna i virkning: göra
en löp-ögla, virka luftmaskor och fasta maskor
·
Följa olika arbetsbeskrivningar,
muntliga, skriftliga och/eller från slöjdlexikon på datorn.
·
Välja lämpliga material och redskap
till ditt arbete
·
Virknings betydelse förr och nu
·
Beskriva arbetsprocessen och värdera
ditt arbete
|
Bedömning
|
I arbetsområdet stickning bedöms på
vilket sätt du kan:
·
Planera ditt arbete
·
Använda garn och virknål
·
Följa olika arbetsbeskrivningar
·
Välja lämpliga material och redskap
·
Beskriva arbetsprocessen och värdera
ditt arbete
·
Du kommer att bedömas under arbetets
gång genom att läraren lyssnar på dig, ser hur du arbetar och tittar på det
du har gjort.
Viktiga begrepp: virknål, garn, löp-ögla,
luftmaskor och fasta maskor
|
LPP-Textilslöjd symaskinen åk 4
Du
kommer att under en period att lära dig hur man använder symaskinen på ett
säkert sätt. Du kommer att få träna olika sömmar och lära dig något om
symaskinens funktioner. I slutet av perioden får du göra ett symaskinsprov.
Övergripande mål/förmågor i ämnet
|
• formge
och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap,
verktyg och hantverkstekniker,
• välja
och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och
utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
•
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av
slöjdspecifika begrepp, och
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella
uttryck.
|
Det här kommer du att utveckla
|
I arbetsområdet symaskinen kommer du
att få möjlighet att utveckla din förmåga att:
·
Arbeta med symaskinen
·
Arbeta efter arbetsinstruktioner
·
Använda olika sömmar på symaskinen
·
Sätta ihop olika färger, former och
material
·
Planera, beskriva och värdera ditt
arbete
|
Undervisning/Arbetssätt
|
För att få möjlighet att lära dig
det på lektionerna kommer vi att göra följande:
·
Du lär dig styra, trä i tråd, och
olika inställningar på symaskinen
·
Du startar med att sy raka och
svängda former, vända i hörn med nålen nere
·
Du tränar på att sy rak-söm,
sicksack samt backa och fästa
·
Du ritar en skiss, tittar på olika
material och syr ett enkelt föremål
·
Lyssnar på och följer instruktioner
·
Dokumenterar ditt arbete i ord och
bild
|
Bedömning
|
I arbetsområdet symaskinen bedöms på
vilket sätt:
·
Du kan använda symaskinen
·
Du kan följa en arbetsinstruktion
·
Du kan dokumentera ditt arbete i ord
och bild
·
Du kommer att bedömas under arbetets
gång genom att läraren lyssnar på dig, ser hur du arbetar och tittar på det
du gjort.
Viktiga begrepp: symaskin, över och
undertråd, spole, pressarfot, handhjul, sicksack, rak-söm, backknapp,
sömsmån, tvärnåla och symaskinsnål.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar